budowa planszy w Carcassone |
to tylko część naszego arsenału.... |
Gry strategiczne są najbardziej lubiane przez męską część rodzinki. Uczą przewidywania, układania taktyki, konsekwencji wyboru. Z tej grupy gier polecamy:
7 cudów w akcji... |
2. 7 Cudów świata - ulubiona gra męża, w kilku etapach gromadzisz karty, których istnieje wiele rodzajów. W zależności jaką dziedzinę wybierzesz i ile kart z niej zdołasz zgromadzić, tyle punktów dostaniesz. Możesz obstawić kilka segmentów, będzie ciekawiej i zwiększysz swoje szanse. Ilość graczy 2-7, wiek (producent 10+) według mnie podobny.
3. Splendor - za zgromadzone kamienie szlachetne zakupujesz karty o odpowiedniej punktacji, wygrywa ten, kto pierwszy zgromadzi ich 15. Ilość graczy 3-5, wiek według mnie 8+
4. Sabotażysta - gracze dzielą się na kopaczy (krasnoludy) i sabotażystów. Ci pierwsi muszą budować drogę do złota, która może być pod jedną z 3 kart, natomiast ci drudzy - muszą im to utrudnić nie odkrywając kim są. Wiek: od 9 lat śmiało...
5. Osada - bardzo podobna do gry nr 1 ale z elementem ataku na innego osadnika, którego budynki można zniszczyć, a ten musi je odbudować. Ilość graczy 3-4, wiek 8+
6. Pędzące żółwie - w grze losujemy kolor żółwia, który pozostaje nieznany dla innych graczy, następnie kartami akcji przesuwamy różne żółwie, ale tak by się nie zdradzić z własnym kolorem, bo inny gracz może nas spowolnić. Kto pierwszy dorwie się do sałaty - zwycięża. Od lat 5 do 100.
Gry detektywistyczne świetnie sprawdzają się na imprezach, zwłaszcza, że zazwyczaj wymagają powyżej 5 graczy. Zdecydowanie króluje tu MAFIA. Jedna z pierwszych naszych gier, która zapoczątkowała całą kolekcję, a do dziś gramy w nią najczęściej i najchętniej w szerszym gronie przyjaciół i rodzinki.
1. Mafia - gracze otrzymują losowe żetony postaci: policjantów (wśród nich agent specjalny, który poznaje mafię) oraz mafiozów. Co każdą turę mafia eliminuje jednego z policjantów, stąd muszą oni zachować czujność i w dyskusjach między turami ustalić kto też może należeć do mafii oraz w demokratycznych wyborach wyeliminować podejrzanego. Po opanowaniu wersji podstawowej grę można urozmaicić dodatkowymi kartami akcji.Minimalna liczba graczy to 8 osób, max 20. Wiek - według mnie od lat 7.Bardzo proste zasady do objaśnienia w 5 minut powodują, że każdy szybko przekonuje się do tej gry.
pięknie zilustrowane karty pobudzą każdą wyobraźnię |
3. Cluedo - wcielasz się w detektywa i poznając zbrodnię, musisz ustalić kto kogo zabił, czym i gdzie. Pomaga w tym plansza i karty przedmiotów, postaci, pomieszczeń i narzędzi zbrodni.Wiek od 10 lat, ilość graczy 4-8
Gry skojarzeń. Zdecydowanie poprawiają wyobraźnię i myślenie abstrakcyjne, pomagają poznać usposobienie graczy i dostarczają największej dawki humoru. Podobnie mile widziane na imprezach, dzięki prostym zasadom i nie wymaganiu zbyt intensywnego myślenia sprawdzą się w każdym towarzystwie.
1. DIXIT - daj się ponieść fantazji! Każdy z graczy otrzymuje 6 kart zawierających malownicze ilustracje o nierealnych przedmiotach, jeden z graczy rzuca hasło pasujące do jego karty, a inni dają mu po jednej swojej również pasującej do tego motywu. Wygrywa ten, kto najlepiej obstawi, która z 6 kart może należeć do autora hasła. Kilka rund zazwyczaj mija do zdobycia upragnionych 32 punktów.
2. Kalambury - ehh….ta gra doczekała się wielu wersji. Są kalambury rysowane na tablicy czy kartkach, kalambury pokazywane lub mówione. Grę można przygotować samemu (my zazwyczaj dzielimy się na 2 drużyny, jedna drużyna dla drugiej wymyśla hasła, spisuje je na karteczkach, wrzuca do pojemnika i każda z drużyn losuje na przemian hasła do narysowania, pokazania czy omówienia (bez używania słowa rdzenia) dla drużyny przeciwnej. Wobec utworzenia drużyn świetnie wpływa na integracje np. rodziców z dziećmi, pokłóconego wcześniej rodzeństwa itp. Moim zdaniem - w zależności od ustalonego stopnia trudności gra ta stanowi świetną zabawę już dla dzieci od lat 3.
3. Taboo - gra słowna, gdzie podobnie jak w kalamburach odgadujemy hasło tyle, że ważny jest czas i trzymanie się klucza.
pamiętacie od czego zaczął się szał na kalambury? |
Carcassone raz jeszcze |
1. Carcassone - ta gra nie ma standardowej planszy , gracze tworzą ją w trakcie gry z odkrywanych kobli budując drogi, zamki, klasztory etc. - każde inaczej punktowane. Ilość graczy 2-6 wiek wg. mnie już od 5 lat.
2. Rummikub - od 2-4 graczy w wieku 5-100 lat. Każdy z graczy losuje kilkanaście klocków z numerami w 4 kolorach, a następnie tworzy ciągi co najmniej trzyelementowe cyfr kolejnych czy takich samych. Podobne do karcianego remika.
3. Scrable - każdy zna. Na pewno warto grać z dziećmi by rozwinąć ich słownictwo.
4. Farmer - fajna gra z dziećmi, każdy gracz jest farmerem i gromadzi zwierzęta jakie losowo wypadną na kostkach (muszą wypaść 2 takie same aby dały potomstwo). Kto pierwszy uzupełni całą farmę zostaje zwycięzcom, ale uwaga na wilka i lisa....
Gry zręcznościowe i na refleks. Świetnie ćwiczą refleks, reakcję, koncentrację. Dzieci energiczne się wyładują, a te bardziej flegmatyczne poćwiczą szybkość reakcji.
w Doubble zawsze jakaś ikona się powtarza |
2. Jenga - usuwaj klocki z wieży na tyle delikatnie i sprytnie, by się nie zawaliła. Dla graczy od lat 3.
3. Skaczące małpki także świetnie sprawdzają zręczność graczy. Miła i prosta gra dla każdego. Od lat 3.
4. Twister - rozrusza nawet ponuraków. Duża kolorowa plansza rozkładana na podłodze zawiera kolorowe koła. Losujemy jaką kończyną gdzie musimy dotknąć, przybierając czasem śmieszne pozy ćwiczymy równowagę. Myślę, że już od lat 3-4 dzieci dadzą radę.
Jeśli chcesz zapytać o jakąś grę lub posłuchać o niej opinii zajrzyj do grupy na FB: gry planszowe, ogrom zaawansowanych graczy zamieszcza tam cenne nie raz uwagi na temat danych gier, jak też chętnie odpowiada na pytania mniej zaawansowanych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz